47 Ronin – filmivaataja muljeid

Keanu Reeves as Kai Hiroyuki Sanada as OishiKo Shibasaki as Mika

Läksin filmi vaatama ilma mingite eriliste ootusteta. Mütoloogia ega legendid ei ole mu lemmik filmižanrid. Uudishimulik olin ma aga küll, sest jaapani kultuurist ei tea ma suurt midagi ehk olen vaid kuulnud geishadest ja sumomaadlejatest. Filmi algus oli aeglane ja pikaleveniv, ent peale esimest samuraide aukoodeksi (bushido) enesetappu ehk seppuku‘t (jaapanikeeli ka harakiri, nagu ma isa käest lapsepõlves kuulnud olin), mille sooritas Ako feodaalvalduste  valitseja Asano (jaapani tiitliga daimyo), võttis film hoogu juurde ning tegevustik läks järjest siduvamaks ning põnevamaks. Samuraid, kes olid Asano alluvuses teeninud, pagendati ning neist said isandata samuraid ehk ronin‘id. Ent nende peamees Oishi (keda mängis väga veenvalt Hiroyuki Sanada) otsustas kätte maksta naabervalduste valitsejale Kira’le, kelle pärast ta oma isanda Asanota jäänud oli. Oishi kutsus kokku viimased allesjäänud roninid, kes samuraidena ta  alluvuses olid teeninud ning samuti ühe segapäritolu Kai (Keanu Reeves‘i kehastatuna), kellele Asano oli selle lapsepõlves halastanud ning oma maadele elama lubanud jääda. Kai osutub filmi käigus heaks võitlejaks ning oskab isegi veidi võlukunsti, mis kõik tõotab roninite kättemaksureidile võidurikast lõppu. Originaallegendis sellist tegelast nagu Kai polnud, nagu polnud ka ei loomadeks moonduvaid nõidu ega ka mutantidest vehklemiskunsti valdavaid munki. See uus, omanäoline müütiline ja fantastikažanri kalduv versioon oli suure filmistuudio leiutatud. Vaatemängulisust andis see kindlasti juurde.

Keanu rääkis mitmes intervjuus, et filmimise käigus oli ta end tihti väliskehana tundnud, sest enamus näitlejaid olid jaapani soost ning rääkisid omavahel jaapani keeles, millest ta midagi aru ei saanud. Ilmselt see asjaolu aitas tal filmirolli sisse elada. Filmis on selgelt näha, et ta ongi see põlatud segapäritolu alamast soost mees, kellele puhastverd jaapanlased ülevalt alla vaatavad. Ta ongi erinev ja käitubki teisiti kui ülejäänud – ta näeb, kuuleb ning mõistab asju omamoodi. Ta teab oma kohta, kuid samas ei ole tas midagi allaandlikku ega orjalikku. Ta  näitab üles lugupidamist endast kõrgemast soost isikute vastu, kuid tema käitumises väljenduvad sellele vaatamata väärikus, isepäisus ja allumatus.

Võimalik, et Kai tegelaskuju, niisamuti nagu tema ihaldatu Mika tegelaskuju (Ko Shibasaki), toodi sisse selleks, et oleks olnud võimalik siduda selle üdini verise kättemaksulegendiga üks ilus armastuselugu. Kai ja Mika üksteise eemalt armastamine, mida ka väga põgusalt näidatakse, ei muuda küll  filmi üldtonaalsust. Nii roninite kättemaks kui ka keelatud seisustevaheline armastus peegelduvad justkui ühes peegelpildis – mõlemad lõpevad peale hetkelist kaheldavat triumfi traagiliselt ja pöördumatult surmaga.

Mika ja Kai armastuselugu jäi nii tähtsuselt kui ka ajamahult, mis sellele ekraanil anti, teisejärguliseks. Vaatajana ei tekkinud mul filmi jooksul niiöelda emotsionaalset sidet armastaja-õhkajapaariga Mika-Kai, mistõttu ei elanud ma neile soovitud intensiivsusega kaasa. Filmile tagasi mõeldes meenub eelkõige 47 ronini lugu – paariaks langenud samuraide lugu, kes oma isanda eest kätte maksavad – ja sellisena oli see hea. Õppisin jaapani kultuuri kohta midagi uut – sain aru, kust tulevad tänapäeva Jaapani rahva range kasvatus ja nende korrapärane allumine ühiskonna reeglitele. Nende tänapäevani püsima jäänud aupaklik sügav kummardus on tagajärg minevikuaegade hoogsast põlvili langemisest, millega avaldati lugupidavust endast kõrgemal ühiskonna positsioonil oleva jaapanlase ees. Mõte uitab kohe mitme teise idamaa rahva peale, kes ka teadaolevalt minevikus, orjanduslikul ajajärgul, oma rahvusest isandate ees põlvitas…

Ah jaa, parim stseen minu jaoks, milles Kai keskne tegelane oli, oli võitlusstseen  tema ja Oishi vahel piraatide laeva peal. Selles nägi, kui palju tuld Kais tegelikult oli, ning see oli tugevaks kontrastiks tema paljude teiste stseenidega, milles ta näitas üles aupaklikkust endast kõrgemalseisvate jaapanlaste vastu ning oli sellest tingitult alandlik. Tekibki naljakas mõte, et Keanu võiks ühes tulevikufilmidest mängida ühte seiklushimulist ja keevaverelist piraati 🙂

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s