Enemy by Denis Villeneuve & Lucy by Luc Besson – jätsid mind näljaseks

Enemy, 2013 Canada, 90 min, psühholoogiline triller/SCI-FI, režissöör Denis Villeneuve

Enemy the movie

Enemy

Lucy, 2014 France, 90 min, SCI-FI/action, režissöör Luc Besson

Lucy

Lucy

Kas te olete  tundnud nälga, nähes palju head ja paremat söögipoolist? Või kas te olete olnud näljane pärast rikkalikust lauast lahkumist, sest te ei saanud millegipärast sealt süüa? Mina tundsin just sellist nälga, ainult mitte söögi, vaid hea filmi järele, kui ma tund aega tagasi kinosaalist lahkusin. Aga ma ei taha mitte tänasest filmist rääkida. Ent miks ka mitte? Tänane film sobib kokku nädalataguse filmiga nagu rusikas silmaauku.

Film oli juba läbi ja tiitrid jooksid, kuid mina istusin kangekaelselt oma istmel edasi. Vaatasin enda ümber ringi – paljud teised ei saanud ka aru, et film oli juba läbi. Sees oli õrn lootus, et ehk näidatakse veel midagi. Seda aga ei juhtunud. Enemy Jake Gyllenhaal‘iga oligi just see film, mis mind täna näljaseks  jättis. Ma ei saanud tõepoolest aru, kuidas kirjanik (film on tehtud José Saramago raamatu The Double põhjal) võib olla nii julm, et just siis, kui hakkab huvitavaks minema, teeb ta järsku kõigele lõpu peale. Ma ei ole küll raamatut lugenud, aga ma eeldan, et filmi lõpp on identne raamatu lõpule. (Kas tegelikult ikka on?) Filmi kulminatsioon on lihtsalt nii absurdselt järsk, et seda ei saanud niisama välja mõelda, eriti veel, kui aluseks on võetud olemasolev raamat. Sportlikust huvist võiks ette võtta raamatu lugemise ning näha, mis õieti kaduma läks… Raamatut ja filmi ei saa ju tegelikult niikuinii üksühele kõrvuti panna – realisatsiooni meedium seda lihtsalt ei luba – aga siiski…

Nädal tagasi nägin ma Lucy‘t – uus Luc Besson’i film. Luc Besson on minu silmis action filmide kuningas. Muidugi, nagu igal tegijal, on ka temal floppe (läbikukkunud film), kuid kui te olete näinud Leon‘i ja Nikita‘t, siis te teate, millest ma räägin… Bessonil on kaasasündinud vaistu – ta teab, kuidas filmides põnevust üles kruvida. Lucy‘tki vaadates oli mul ühel hetkel tunne, et enam põnevamaks ei saa minna. Aga sai! Üks üllatus (strateegiline moment) järgnes teisele. Lucyt mängis suurepäraselt Scarlett Johannson, kuigi filmi algupoole pakkus ta veidi üle paanika- ja hirmuhoogude ning narkouima ekstaasi mängimisega. Seevastu filmi põhiosa, milles ta mängis uimasti üledoosi saanud ning rakumutatsiooni läbinud mutant-üliinimest, oli aga väga hea.

Kui ma ütlen, et Lucy ja Enemy on minu jaoks sarnased, siis seda mitte millegi muu, kui oma järsu lõpu poolest. Mõlemad filmid jätsid mind pärast vaatamist üllatusest toibuma – à la kas see oli tõesti kõik ja midagi enam ei tulegi? Samuti ei saa mainimata jätta, et nii Lucy kui Enemy teema valikud olid head: üliintelligents esimesel juhul ning teisikute küsimus teisel juhul. Inimesed on alati spekuleerinud teemadel: mis oleks, kui inimesel oleks aju arenenum, ning mis oleks, kui seisaks vastamisi identse teisikuga, kes on täiesti võõras inimene (pole üldse sugulane)? Millisesse fantaasiamaailma need küsimused antud filmidega meid  viivad, näete juba filme vaadates. Kui olete SCI-FI filmide fännid, siis olge valmis selleks, et Enemy ja Lucy teid olevikust suure kiirusega kõrgematesse fantasmagoorilistesse sfääridesse lennutavad, kuhu teid järsku õhku rippu jäetakse, ning te sealt peadpööritava kiirusega maa peale sajate.

This entry was posted in Film, filmivaataja muljeid and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Enemy by Denis Villeneuve & Lucy by Luc Besson – jätsid mind näljaseks

  1. Lugesin just José Saramago “Teisiku” sisu lühikokkuvõtet. Lõpp on samuti järsk ja kõik jääb lahtiseks nagu filmiski. Nii et tegelikult raamatu lõpus midagi eriti rohkem ei tule, kuigi nii filmi kui raamatu lõpud on veidi erinevad…

Leave a Reply

