Still Alice by Richard Glatzer

Still Alice ehk Ikka veel Alice

Draama, USA 2014, 99 min

Still Alice

Still Alice

Kui ma kinost lahkudes ikka veel filmile mõtlen, siis tegu on minu jaoks kahtlemata hea filmiga. Kui ma mitme tunni vältel ikka veel filmile tagasi mõtlen, siis teadagi film meeldis. Nii oli ka täna Still Alice’iga. Alzheimeri haigus on üks neist haruldastest filmiteemadest, mida filmides nii palju keskseks teemaks ei tõsteta. Väidetavalt on Alzheimeri haigus uuema ajastu haigus nagu AIDSki, mida varasematel sajanditel ei tuntud. Ühed haigused kaovad, teised tulevad neile asemele. Kui neist kõigist ka kunagi lahti saaks…

Täna, kui ma kinosaali astusin, oli mu üllatus suur, kui ma nägin rohkel arvul pensionäre filmiootuses istuvat. Eriti suur kontrast oli see pärast eilset kinoskäiku, mil ma vaatasin Mässajat ning auditooriumis olid enamuses nooremapoolsed ning teismelised ja veelgi nooremad. Kahe päeva kokkuvõttes asetusin mina enam-vähem sinna vanusespektrumi keskkohta ning minuvanuseid oli tugev vähemus. Kinoskäijate filmieeslistusi uurides võib sotsioloogilisi uurimusi teha, mis vanuserühmad milliseid filme vaatavad. Tundub, et minu filmidevalik on vägagi seinast seina – mis on iseendast ka väga loomulik, sest tõelise filmide fännina vaatan ma tavainimesest mitu korda enam filme.

Ma tõesti naudin filme teemadel, mis on kuidagi haruldasemad kui ülejäänud. Samal põhjusel ei meeldi mulle remake’id (loe: rimeik) ehk vanad filmid uues kuues, sest ma tõesti ei suuda mõista, miks ei otsita midagi uut ja seninägemata-kuulmata, sest teemadest puudust ju ei ole. Eriti ei saa ma aru, miks tehakse remake’e filmidele, mis olid juba originaalselt väga õnnestunud. Totaalselt triviaalselt mõjuvad siis sellised remake’id, mis oma ootusi ei täida ning jäävad originaalile alla…

Tagasi originaalse Still Alice’i juurde. Alice’it – Columbia ülikooli lingvistika professorit, kes haigestub Alzheimeri tõvesse – mängib kõigile hästi tuntud Julianne Moore. Filmi alguses tähistab ta pere keskel oma 50-ndat sünnipäeva. Tal on tore pere: armastav abikaasa, poeg ja kaks tütart. Ta annab ülikoolis loenguid, käib konverentsidel ettekandeid tegemas. Edukas nii tööl kui eraelus. Siis aga hakkab ta unustama üksikuid sõnu, kokkulepitud kohtumisi, kaob ära talle tuntud tänavatel – tal kaob aja- ning ruumitaju. Arst teeb talle erinevaid teste ning diagnoos on ühene: Alzheimer. Edasi ma ei räägi, jätan teile filmi avastamise.

Film ei ole keskendunud liigselt Alice‘i haigusele. Näidatakse tugeva ja terve inimese vaimset hääbumist ilma sellele liigselt rõhumata. Kuid sellele vaatamata on filmis palju selliseid Alice’i-keskseid momente, mis on Alice’i poolt vähese või ilma igasuguse tegevuseta ning ilma dialoogita, kuid sellegipoolest äärmiselt kõnekad. Seal kasutab vaataja oma intellekti ning fantaasiat selleks, et mõista, mis Alice’i peas ning mõtetes toimub. See on see väljendamatu osa filmist, mida on võimatu edasi anda, sest haigus kulgeb enamasti haige ajus ning meile on see pilt kättesaamatu. Loomulikult kogu haiguse kehaväline osa on nähtav ja tajutav, kuid see on vaid vees hulpiva jäämäe veepealne osa. Tõeline haigus jääb haige aju sisse ja seega meile nähtamatuks ning ääretult müstiliseks…

Järgmine kord, kui ma oma vanematega räägin ning nad mulle ütlevad: Tere Kersti, kuidas läheb…, ei võta ma seda enam nii iseendast mõistetavalt, vaid mõtlen vaikse rõõmuga, et küll on hea, et nad mind ära tunnevad… ja elu on elamist väärt kõige selle ilusa pärast, mida elul on pakkuda – elu ise…

This entry was posted in draama, Film, filmivaataja muljeid, Hea Film and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Still Alice by Richard Glatzer

  1. Alice’i rolli eest pälvis Julianne Moore tänavusel Oscarite jagamisel parima naispeaosatäitja Oscari – oli ka mille eest, täiesti arusaadav. Palju õnne talle!

Leave a Reply

