Nägin legendaarset Alain Deloni eelmisel reedel Liège’i rahvusvahelisel detektiivfilmide festivalil! Alain Delon était à Liège! Alain Delon was in Liège!

Mõned nädalad tagasi kuulsin uudistest, et prantsuse näitleja Alain Delon, kelle nime on kindlasti kõik kuulnud, kinnitas oma osavõttu Liège’i rahvusvahelisest detektiivfilmide festivalist Belgias. Ostsin siis minagi pileti Alain Delonile pühendatud galale valmis ning  olin perspektiivist Alain Deloni näha väga elevil.  Samal ajal olid mul juba ette omad kahtlused, kas ma ikka saan temast endale mälestuseks ka head pildid.  Ette ei tea kunagi, millised pildistamise tingimused on:  halb valgustus näiteks liiga pimeda saali näol, ülemäärane kaugus pildistatavast ja suured rahvamassid, kes teda varjavad jne.  Siiski olin ma täis lootust, et õhtu tuleb unustamatu.

Seda ma nüüd küll ette ei näinud, aga õhtu algas meeldejäävamalt, kui minusugune tagasihoidlik filmifänn oleks elus osanud soovida! Kõik algas juba rongijaamast, kus ma aega parajaks tegin enne Brüssel-Liège’i rongi, kui ma nägin kuidagi tuttavana tunduvat meest. Lähenesin talle ettevaatlikut, kui ma nägin, et ta mind tähele pannes prillid eest võttis, justkui mind julgustades 🙂 Kuna ta ei näinud sugugi tüdinud välja, tegin katset ja küsisin prantsuse keeles, kas ta on belgia näitleja?  Ta vastas jaatavalt. Küsisin, kas ta läheb Liège’i festivalile? Vastas, et läheb koju, et elab Liège’is. Ütlesin, et Alain Delon tuleb õhtul sinna. Selle peale vastas aga tema, et veel üks põhjus, miks sinna mitte minna. Siis ma püüdsin öelda ta nime nii nagu ma oskasin ja ta parandas mind hääldusega: Bouli Lanners (loe: Buuli Lanners). Küsisin siis, kas ma temast pilti võin teha, ning mu meeleheaks sain selleks loa!  Kui ma siis pärast Boulit tänasin, keegi kõrvalseisja pakkus, et võib meist mõlemast pilti teha.  Bouli Lanners polnud vastu!  Siis ma kihutasin suuresti tänades minema, et teda kauem asjatult mitte segada. Ta jõudis mulle veel “bon week-end!” (head nädalavahetust!) soovida, millele vastasin kohmetunult “merci!” (aitäh!).  Kui ma pisut hiljem oma heameele pilve pealt allapoole hõljusin, mõtlesin veel, et oleksin võinud  talle vähemalt palju õnne soovida selle aasta Magritte’i filmiauhindade (parima filmi ja parima režissööri kategooriates) võitmise puhul filmi “Les premiers, les derniers” eest, milles ta ise näitleb ning mille režissöör ta ka on. Mina tean teda filmidest Je suis mort mais j’ai des amis (2015) ja De rouille et d’os (2012).  Muide Bouli Lanners mängis ka filmis Asterix olümpiamängudel (2008), milles Alain Delonil oli Julius Caesari roll ja mis seni oli Alain Deloni viimane film…

Tund aega rongisõitu ja olingi Liège’is!  Palace kino on Liège-Guillemins’ rongijaamast umbes 20-25 minuti jalutuskäigu kaugusel. Hoone peasissekäiku vaadates tundus mulle naljakas, et sponsorite logodega lipud ja reklaamid olid prominentsemad kui Liège’i filmifestivali nimetus 🙂 OK, see-eest oli mul aga väga hea meel tõdeda, et sissekäik oli vaba ja mingeid rahvamasse seal ei olnud – nii et sissepääs oli stressivaba ja väga mugav. Kui ma sees juba olin, toimus ka pääsmete kontroll kiiresti ja ilma igasuguste turvameetmeteta. Pärast Brüsselis patrullivaid sõjamehi ja turvameeste poolseid kottide läbiotsimisi rahvarohketes kohtades, tundus Liège kohe väga pingevaba.  See tunne süvenes veelgi, kui ma mõistsin, et  alain Delonile mõeldud väike auhinnakujuke ootas aukülalist filmisaali ees klaasist poodiumil vähemalt niiakaua, kui kõik külalised olid saabunud ja näitleja karjääri meenutav film oli ka näidatud (1,5 tundi)! Film oli tehtud Alain Deloni 60-aastase filmikarjääri jooksul tehtud filmide lõikudest. Seda vaadates mõistsin, et Alain Delon oli mänginud suures hulgas detektiivi- ja politseifilmides.  Kas 60-ndad ja 70-ndad oli kuldne spiooni-, detektiivi ja politseifilmide ajastu?  Loomulikult  oli ta mänginud ka ajaloolistes filmides ja seiklusfilmides, ja kõigis filmides mõistagi alati ümbritsetud ilusatest naistest.  Filmidest, mida olen näinud, nimetaksin ära La tulipe noire (1964) ja La piscine (1968).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alain Delon in Liège 5/5/17

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alain Delon in Liège 5/5/17

Kui kaua oodatud aukülaline Alain Delon lõpuks 11. Liège’i filmifestivalile kohale jõudis  (teda kutsuti festivalile tegelikult juba aastaid), siis võeti teda vastu tormilise aplausiga. Seejärel järgnenud intervjuu käigus vesteldi temaga kõiksugu teemadel, kaasa arvatud Alain Deloni armastusest Belgia vastu ja temapoolsest andekate režissööride imetlusest nagu Visconti, Melville ja René Clément.  Ta tegi ka palju nalja ning tema nalju võttis publik hästi vastu. Tema naljadest mäletan üht, milles ta teatas, et kõik naised, keda ta suudles, jäid kohe rasedaks! Õnneks sel õhtul ei läinud ükski naine hulluks ja ei jooksnud talle tormi 🙂 Intervjuust mäletan veel, et tal on kaks belgia lambakoera (Malinois ehk Mecheleni päritolu tõug), keda ta peab kõige ustavamateks ja parimateks sõpradeks.  Intervjuu lõpupoole avaldas Alain Delon oma plaani mängida veel ühes ja samas ka oma karjääri viimases filmis sel sügisel.  Tema mängupartneriks  saab Juliette Binoche, keda ta väga austab. Algselt välja valitud Sophie Marceau oli hõivatud. Umbes samal ajal hakkasin ka filmima ning seda filmisalvestust näete altpoolt. Kahjuks on mõnes kohas fookusest väljas.

Videot saab näha siit lingist: Alain Delon in Liège on 5/5/2017.

 https://www.flickr.com/photos/13800456@N06/34490981176/in/dateposted-public/

Filmiauhinna andis Alain Delonile üle praegune Belgia asepeaminister ja majandusminister Didier Reynders, kes on ise ka Liège’i päritolu. Allpoolt näete ka neist pilti. Saalist lahkudes tegin veel ka pilti prantsuse näitlejast Véronique Jannot’st,  kes oli selle aasta festivali president. Pilt allpool. Alain Delon oli muidugi mõista ümbritsetud suurest rahvahulgast, kui ta gala lõppedes saalist lahkus. Ma ei saanud talle lähemale muidu, kui ta juba auto juurde jõudis. Keegi mees veel minu kõrval karjus “on vous aime!” (me armastame teid!). Mina ei jõudnud mõelda muud kui, et kas mul õnnestub üks hea pilt teha ning ma klõpsutasin kaameranupuga. Samas jooksis palju pildihulle inimesi juurde ning minu vaateväli järjest kahanes.  Allpool piltide pealt näete. Ja juba oli Alain Delon autos ja läinud ta oligi!

Seal ma seisin ja mõtlesin, et oma 81 aasta kohta nägi Alain Delon hea välja ja kui veab, äkki on mul temast mõni hea pilt ka. Siis ma kuulsin enda kõrval sosistamist: see on tema… Ei teadnud teda, aga igaks juhuks tegin pilti ikkagi. Hiljem tuli välja, et tegu oli prantsuse kirjaniku Paul-Loup Sulitzeriga. Tema kõrval oli Supriya Rathoar (näitleja?). Sulitzer  oli kahekümendates aastates saanud miljonäriks  ja siis hakanud kirjutama finantsteemalisi raamatuid, millel oli ka minekut. Hiljem läks üle romaanidele. Muide, Paul-Loup Sulitzer on ka Liège’i linna aukodanik. Praegu on ta 71- aastane ja pildid temast allpool.

Lõpetuseks lisaksin, et Liège’i filmifestivalil on väga huvitav programm ja tundub, et organiseerijatel on kindel visioon, kuidas seda filmifestivali tõsiseltvõetavaks teha. Filmi festivalil on mängufilmide ja dokumentaalfilmide võistlus, lisaks veel filmid väljaspool võistlust ja kultuurisündmused nagu raamatute lugemised ja aasta parima detektiivromaani välja kuulutamine auhinnaga”Kristallsulg”. Flaierist tean ka, et toimus kohtumine endise detektiiviga ning Liège’i kohtumajas lavastati ajaloolist Steinheili protsessi.

Ja miks just Liège’is selline festival?  Võibolla sellepärast, et Liège on maailmakuulsa detektiiviromaanide kirjaniku Georges Simenoni sünnilinn.

P.S. Kadri Kõusaare film “Ema” oli programmeeritud kui ametliku võistluse üks filmidest ning seda kokku kaheksast!

This entry was posted in Film Festival, Filmifestival, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

